Reading en coaching van kinderen

Reading

Tijdens de reading stem ik me af op je kind. Je kind geeft informatie aan mij door die op dat moment van belang is. Dit gaat vaak over emoties, gedachten, lichamelijk (on)gemak of boodschappen die nodig zijn om gehoord te worden in het kader van een bepaald ‘probleem’ of uitdaging. Er komt dan meer duidelijkheid over het gedrag of de uitdaging. Deze duidelijkheid kan op zichzelfstaand al veel impact hebben, maar soms is het nodig om dit nog verder te onderzoeken of nog verder te ontwikkelen. Ook dan sta ik voor jou en je kind klaar.

Coaching

Tijdens de coaching gaan we op creatieve wijze aan de slag met het nieuw te leren stuk, de boodschap die is ontvangen, de praktische kant van het stapje verder. Creativiteit houdt voor mij in kleien, verven, tekenen, knutselen, borduren, breien, knippen, plakken, moddertekeningen maken, etc. Tijdens de creatieve sessie ontdek je samen met je kind nieuwe kanten van jezelf. Praten we over het nieuwe en soms is dat praten niet eens nodig.

Een voorbeeld uit de praktijk

Een jongen van 7 jaar wordt door moeder aangemeld in de praktijk. Via het telefonische intakegesprek gaf moeder aan dat hij een lieve en gevoelige jongen is, maar dat hij op school niet de gewenste leerresultaten laat zien. Vooral met rekenen loopt hij achter. Als hij iets moet uitrekenen, lijkt het alsof hij vastloopt en dan het liefst met een aantal spullen wil gaan gooien. In de klas gooit hij niet en laat hij gewenst gedrag zijn, maar deze frustratie laat hij dan thuis zien. Hij ontploft dan om de meest kleine dingen. Moeder wil graag weten hoe dit kan en of er iets is waarmee ze hem kan helpen.

Tijdens de sessie in de praktijk zijn we gaan tekenen. Dat is iets wat hij naast bouwen met lego het liefst doet. Bij het tekenen was de jongen geconcentreerd bezig, vertelde af en toe wat hij aan het tekenen was en maakte een prachtige tekening. Ik stemde mij af op hem en voelde me kalm en rustig. Na een tijdje ervoer ik rook en warmte alsof ik me in een brandende kamer bevond. Mijn benen werden erg zwaar en ik kon me niet bewegen. Ik voelde me angstig en hulpeloos. Na een tijdje voelde ik dat ik mijn lichaam verliet. Deze jongen heeft in een vorig leven ervaren dat hij vast is te komen zitten in een brandend gebouw, waar hij zich enorm angstig en hulpeloos gevoeld heeft. Hij wilde actie ondernemen om zichzelf te redden, maar het lukte niet, hij wist niet meer wat hij moest doen, daarna stief hij.

Tijdens een een-op-een sessie met moeder koppelde ik dit aan haar terug. Dit gaf zoveel duidelijkheid over het gedrag dat hij nu laat zien. Als iets niet lukt, wil hij vechten, want hij is ontzettend bang dat hij anders dood zal gaan.

We zijn daarna een coachingstraject gestart. We hebben tekenend, geschilderd en met klei geboetseerd. Tijdens deze sessies heeft moeder geleerd hoe ze hem kan helpen als hij zich machteloos voelt als iets niet lukt, als hij een volgende stap niet weet of als hij op een andere manier vastloopt. Voor hen hielpen de volgende vragen: “Wat kun je nu doen?” en “Kun je dit alleen of heb je hulp nodig?”

Zo zijn er nog vele voorbeelden van kinderen die iets hebben meegemaakt in dit leven of een vorige, waar zoveel informatie uit gehaald kan worden voor dit moment. Spreekt het je aan? Ben je nieuwsgierig of ik jou en je kind ook kan helpen? Maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakings-/intakegesprek.